Autisme STU, ved Autismecenter Vest, er en 3-årig Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse for unge i alderen 16-25 år, der er vurderet i målgruppen til et STU-forløb.
Vores målgruppe er; normalt til højt begavede unge og voksne med en Autisme Spektrum Forstyrrelse, ADHD eller lignende udfordringer. Flere har desuden følgetilstande som stress, angst og depression.
Autisme STU henvender sig til unge, der profiterer af en pædagogisk tilgang med høj grad af forudsigelighed, tydelig struktur og genkendelighed i en hverdag med få elever og medarbejdere i rolige omgivelser.
Ungdomsliv og fællesskab i et lærerigt miljø. En god uddannelse giver bedre muligheder, uanset hvem man er, og hvilke forudsætninger man har. Højt specialiseret personale skræddersyr et uddannelsesforløb, der giver de bedste forudsætninger for en positiv udvikling med øget livskvalitet. Selvstændighed, socialt fællesskab og en målrettet plan mod beskæftigelse/forsørgelse, er en vigtig del af et forløb i Autisme STU.
Autisme STU har fokus på at skabe et indholdsrigt uddannelsesforløb, så den enkelte opnår øget selvindsigt og færdigheder gennem tilegnelse af hensigtsmæssige mestringsstrategier og nye handlemønstre. Jo bedre den unge lærer at forstå sig selv, desto mere overskud er der til at arbejde med sociale kontekster. I Autisme STU tages der de nødvendige hensyn og den enkelte guides med afsæt i individuelle behov. Derved øges mulighederne for at deltage i ungdomslivet og navigere i sociale sammenhænge.
Autisme STU har fokus på, at de unge udvikles til at blive selvstændige, så de er klar til voksenlivet, med egen bolig, uddannelse, arbejde og socialt samvær med andre. I Autisme STU lægges der vægt på at undervisningslokalerne ikke minder om det de unge kender fra folkeskolen, da mange kan have en negativ skole historik med sig. Fagene der bliver undervist i, ligner ikke det de kender fra folkeskolen, men undervisningen er målrettet læring og med en social pædagogisk indsats.
Mange af de unge har dansk og matematik på deres individuelle skema, dette kan der også arbejdes med i praksis f.eks. gennem indkøb og madlavning, hvor de unge skal beregne og tilpasse en opskrift til x antal personer samt læse/forstå en opskrift.
Der arbejdes også med at de unge bliver mest muligt selvtransporterende. Dette arbejdes der f.eks. med gennem erhvervelse af kørekort, hvor Autisme STU benytter en kørelærer med forståelse for målgruppen. Andre skal lære at tage offentlig transport, og her ledsager personalet de unge, til de selvstændigt er klar til at tage offentlig transport. Der laves tydelige aftaler sammen med den unge og, der laves en plan A, B og evt. C, hvis der er behovet, så de oplever, at det bliver en positiv og god oplevelse.
tager udgangspunkt i den enkelte elevs individuelle mål, behov og dagsform. Undervisningen veksler mellem individuelle fag og fælles fag – herunder ekskursioner, foredrag, fokusuger og temadage samt praktik.
Elevernes individuelle skemaer tager udgangspunkt i den enkelte overordnede mål som elevens UU-vejleder har udarbejdet i Forløbsplanen. Sammen med den unge fastsættes der delmål som tager udgangspunkt i de overordnede mål. Delmålene tilpasses altid den enkelte elevs forudsætninger.
Der er stor fokus på ADL-træning (almindelig daglig livsførelse), gennem forskellige aktiviteter som f.eks. rengøring, madlavning, tøjvask, indkøb m.m. Dette gøres for at de unge bliver selvstændige til den dag de skal bo i egen bolig.
En meget vigtig del af vores tilgang i STU-uddannelsen er at understøtte og udvikle den unges muligheder for videre uddannelse eller beskæftigelse. Det sker altid i samarbejde med hjemkommunen, forældrene og den unge selv.
I STU-uddannelsen vil den unge skulle ud i et eller flere praktikforløb af varierende varighed, for på den måde at blive klogere på, hvad eleven kunne tænke sig at beskæftige sig med på længere sigt.
For nogle unge vil forløbet KLAR TIL START være en mulighed. Her er den unge garanteret fastansættelse i en privat virksomhed efter endt STU.
GRUNDSKEMA
INTERNE LINJER
PRAKTIKKER
Under STU-forløbet gennemføres der løbende evalueringer af den unges udvikling for at sikre at undervisningen og vejledningen er tilpasset elevens specifikke behov og mål.
Vi er meget opmærksomme på at måle progressionen i det 3-årige STU-forløb og anvender bl.a. forløbsplaner, uddannelsesbevis og kompetencebevis som tilsammen giver et klart overblik over den unges fremgang i forhold til de individuelle mål og behov.
Både i STU og de øvrige tilbud på Autismecenter Vest modtager vi løbende visitationer af unge/voksne.
Det er derfor muligt at starte sit forløb på alle tider af året – alt efter behov.
Både i STU og de øvrige tilbud på Autismecenter Vest tilbyder vi altid et formøde og en rundvisning til den enkelte elev/kandidat, forældre og/eller uddannelsesvejleder/sagsbehandler eller anden ansvarlig fra kommunen, inden der bliver indgået aftale om opstart.
Drejer det sig om STU-forløb kan den unge også komme i gratis praktik, typisk af 7-14 dages varighed inden eleven træffer den endelige beslutning.
Når der er givet tilsagn om at den unge ønsker at starte i et STU-forløb hos os, udarbejder UU-vejlederen en forløbsplan med langsigtede mål.
I samarbejde med UU-vejlederen, den unge selv og forældrene udarbejder vi den unges delmål ud fra de langsigtede mål – med den unge i centrum.
Et tæt samarbejde mellem den unge, familien og undervisere i STU samt evt. vejledere, er i vores øjne nøglen til succes i det 3-årige STU-forløb. Derfor afholdes der regelmæssige statusmøder og evalueringer i løbet af uddannelsesforløbet med den unge, familien, uddannelsesvejledere, evt. sagsbehandler, netværkspersoner og andre relevante repræsentanter fra kommunen, om den unges udvikling.
Dansk/matematik/engelsk: Der arbejdes med disse fag når de unge har individuelle fag på skemaet, dette kan være ift. at forbedre sit faglige niveau eller vedligeholde de færdigheder den unge allerede har. Undervisningen kan både være teoretisk og praktisk.
En praktisk faglig tilgang kan f.eks. være:
En teoretisk tilgang kan være:
Et vigtigt fag på STU er ADL(almindelig daglig livsførelse). Her træner vi alle de færdigheder, man har brug for at kunne, når man skal leve et mere selvstændigt liv: rengøring, hygiejne, madlavning, indkøb og meget andet der er brug for i hverdagen.
Socialt samvær kan være meget svært for unge med ASF eller lignende udfordringer, da det kan være svært at se meningen med social interaktion samt – hvad man skal snakke med andre om.
I Autisme STU bruger vi bl.a. brætspil som et pædagogisk redskab til udvikling af sociale kompetencer, her kan de unge f.eks. øve sig i/lære; at samarbejde og hvordan man kommunikerer med andre i det sociale samspil. Gennem et fælles tredje, som netop et brætspil er, opstår der nemmere samtaler eleverne imellem, som fører til at der skabes relationer mellem eleverne.
De unge undervises i og introduceres for forskellige former for uddannelse og erhverv bl.a. via praktikker og virksomhedsbesøg, for derigennem at få interesse for evt. mulig fremtidig beskæftigelse efter endt STU. Undervisningen har fokus på at de unge præsenteres for så bred en vifte af uddannelser og erhverv som muligt.
Undervisningen rummer også samfundsfaglige aspekter og arbejdsmarkedsforhold. Undervisningen berører forskellige former for forsørgelsesgrundlag efter endt STU-forløb.
Faget refererer til følgende indholdsområder i Læseplanen: Medborgerskab og Transport.
Undervisningen har fokus på at bringe aktuelle temaer i spil, herunder også emner der relaterer til øvrige fag, som f.eks. erhvervsorientering. Formålet er at øge de unges omverdensforståelse samt at udvikle evnen til at tage stilling og udtrykke egne meninger og holdninger. Der inddrages også emner indenfor almen dannelse, fritidsliv samt kultur og religion m.m.
Faget refererer til følgende indholdsområder i Læseplanen: Digital dannelse, Økonomi og indkøb, samt Bolig.
Sundhed og Motion
Undervisning har fokus på både fysisk og mental sundhed og motion. Undervisningen veksler mellem teori og praksis. Undervisningens teoretiske del, kan være oplæg, film, dokumentarprogrammer og gæsteunderviser. Undervisningens praktiske del varierer mellem aktiviteter i Autisme STU (gåture i nærmiljøet, udendørs spil o.l.) og aktiviteter andre steder (svømning, bowling, skydning, gåture i naturen osv.). Eleverne præsenteres for forskellige sportsgrene og motiveres til også at være fysisk aktive i fritiden.
Faget refererer til Læseplanens indholdsområde Sundhed – motion og idræt.
Undervisning har fokus på både fysisk og mental sundhed og motion. Undervisningen veksler mellem teori og praksis. Undervisningens teoretiske del, kan være oplæg, film, dokumentarprogrammer og gæsteunderviser. Undervisningens praktiske del varierer mellem aktiviteter i Autisme STU (gåture i nærmiljøet, udendørs spil o.l.) og aktiviteter andre steder (svømning, bowling, skydning, gåture i naturen osv.). Eleverne præsenteres for forskellige sportsgrene og motiveres til også at være fysisk aktive i fritiden.
I STU’ens KREA-rum og værksted har eleverne mulighed for at lære forskellige teknikker indenfor håndværk og kreativitet. Om eleven ønsker at lære om smykkefremstilling og malerkunst eller cykelreparation eller trædrejning, så er det her det sker!
Ud fra egne idéer eller specifikke opgaver, opnår eleven kendskab til værktøjs- og materialelære, sikkerhed og udvikler samtidig sine kreative og håndværksmæssige evner.
I vores KREA-rum er der f.eks. mulighed for:
I vores værksted er der f.eks. mulighed for:
Har eleverne grønne fingre eller ønsker de blot at arbejde ude i den friske luft, så har STU’en et stort udendørs areal med masser af ”grønne opgaver”. Eleverne har her mulighed for lave udendørsopgaver som pedel eller gartner.
Her er der f.eks. mulighed for:
Med IT som linjefag har eleverne mulighed for at arbejde med individuelle IT-orienterede emner. Her bliver eleverne klogere på hvilke muligheder erhvervslivet tilbyder og hvilke faglige arbejdsfelter der interesserer og motiverer den individuelle elev. Eleverne bliver løbende informeret og evt. rådgivet omkring videre teknisk uddannelse, kurser eller arbejde, baseret på elevernes kvalifikationer og nuværende kompetencer, så eleverne har et realistisk billede af deres muligheder efter endt STU-Uddannelse.
Ud fra egne idéer eller specifikke opgaver, opnår eleven kendskab til værktøjs- og materialelære, sikkerhed og udvikler samtidig sine kreative og håndværksmæssige evner.
Eksempler på individuel undervisning og arbejde kan blandt andet være:
Undervisning i grundlæggende Webdesign
Undervisning i hardware og robotteknologi
Undervisning i IT-kreative fag
I Autisme STU lægges der vægt på at undervisningslokalerne ikke minder om det de unge kender fra folkeskolen, da mange kan have en negativ skole historik med sig. Derfor er undervisningslokalet indrettet med sofaer og lænestole når der er fælles fag. Fagene der bliver undervist i, ligner heller ikke det de kender fra folkeskolen, men al undervisning er målrettet læring og med en socialt pædagogisk indsats.
Alle elever har deres eget individuelle arbejdsbord i arbejdsrummet, hvor de sidder med afskærmning mellem hinanden. I arbejdsrummet er der ro, så alle kan rumme at være der, men også for at kunne finde ro til fordybelse.
Hverdagen i Autisme STU byder på fordybelse, udflugter, oplysning, sociale aktiviteter, virksomhedsbesøg, kultur og meget meget mere…